Ondersteuning van leerlingen

Vso Leystede biedt alle leerlingen ondersteuning op school in het halen van de onderwijsdoelen. We noemen dat de basisondersteuning.

Basisondersteuning
Deze basisondersteuning blijkt onder andere uit de grootte van de klassen, Vso Leystede heeft relatief kleine klassen met daarin maximaal 14 leerlingen. Daarnaast zijn er onderwijsassistenten en onderwijsbegeleiders aan de school verbonden, die op verschillende gebieden assistentie of ondersteuning bieden. Vanuit Basalt zijn er therapeuten en andere deskundigen op school aanwezig (fysiotherapeut, ergotherapeut, logopediste en jeugdpsycholoog) die zorg dragen voor specialistische ondersteuning. Deze deskun­digen zijn niet in dienst van de school, maar bieden hun diensten wel op school aan, waardoor deze ondersteuning onder schooltijd aangeboden kan worden.

Extra ondersteuning
Naast de ondersteuning door therapeuten is er extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Extra ondersteu­ning vindt ook plaats in de vorm van toets- en examenfacilitering, extra ondersteuning bij dyslexie en aanpassing of vrijstelling van lestijd bij een beperkte belastbaarheid.

Leerlingen praten mee
Via de leerlingenraad kunnen leerlingen meepraten over het ondersteuningsaanbod en de voorzieningen. We hebben een jaarplanning voor de leerlingenraad waarop het gesprek over de ondersteuning op school is geagendeerd. Het afge­lopen schooljaar bijvoorbeeld, kwam uit dit gesprek naar voren dat leerlingen soms het gevoel hebben dat sommige onderwijsassistenten zich teveel met hen bemoeien als ze op het leerplein zelfstandig aan het werk zijn. Ze ervaren dat als onnodige ondersteuning. De schoolleiding is hierover vervolgens met de betreffende assistenten het gesprek aangegaan. Individueel kunnen leerlingen tijdens mentor- en driehoeksgesprekken aangeven of de aangeboden (extra) ondersteuning voldoende is en, als dat niet zo is, waar hun behoeftes dan wel liggen.

Grenzen aan onze ondersteuning
Vso Leystede biedt voortgezet middelbaar beroepsonder­wijs aan leerlingen met fysieke beperkingen, langdurig zieke leerlingen of leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel. De leerlingen op onze school hebben in elk geval een onder­steuningsbehoefte op medisch-fysiek gebied. Daarnaast kan er bij leerlingen ook een ondersteuningsvraag liggen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren of gedrag. Dit hoeft geen probleem te vormen, mits de problematiek van de leerling binnen de begeleidingsmogelijkheden van de school past. Bij leerlingen met een grote ondersteunings­vraag op gedrag wordt zorgvuldig gekeken of Vso Leystede tot plaatsing overgaat en zo ja, onder welke omstandig­heden. Het uitgangspunt hierbij is het bieden van een veilige leeromgeving voor alle leerlingen.